معضلات اجتماعی و روانی بیکاری بر خانواده مطلب ارسالی ازکبری شفیعی ثابت
 
« فرهنگستان »
این وبلاگ در راستای تحقیق و پژوهش پیرامون فرهنگ این مرزو بوم فعالیت می کند
 
 

بسم الله الرحمن الرحیم

علل و عوامل افزايش روزافزون نرخ بيكاري:

    «بيكاري ام الفساد تمام معضلات ايران است . زيرا متاسفانه اكنون بيش از 16 درصد جمعيت ايران برابر 4 ميليون نفر بيكار هستند كه از اين تعداد، افراد تحصيلكرده بين 15 تا 26 سال بيشترين درصد را به خود اختصاص مي دهند».
 بیکاری
يكي از دلايل اصلی  مهاجرت روستاييان به شهرها است كه به اميد يافتن كاري پردرآمد به سوي شهرها روانه مي شوند. آنان مي توانند در شهرها خصوصاً تهران مشغول به كار شوند اما كاري كه در اصل هيچ گونه تاثيري بر روند توليد ندارد و به عبارت ديگر آنان دچار بيكاري پنهان مي شوند. اما مشكل اصلي مختص تحصيلكردگان است كه متاسفانه امروزه براي آنان كاري در جامعه يافت نمي شود. بطوري كه دستگاه هاي دولتي تنها از افراد ليسانس به بالا دعوت به همكاري مي كنند. حتي اين شرايط بر شركت هاي خصوصي و غيردولتي نيز تاثیرگذار بوده است به گونه يي كه حتي براي مشاغلي نظير منشي نيز افراد داراي مدرك فوق ليسانس و دكترا انتخاب مي شوند.
    
شايد يكي از دلايل اين امر را بتوان به رشد و گسترش دانشگاه هاي خصوصي نظير دانشگاه آزاد، پيام نور و علمي كاربردي مربوط دانست . بطوري كه تعداد زيادي از جوانان در رشته هاي ناكارآمد علوم انساني آموزش ديده و متاسفانه پس از اتمام تحصيلات هيچ شانسي براي يافتن شغل مناسب با تحصيلات خود ندارند.
    يكي ديگر از دلايل افزايش بيكاري در جامعه كمبود نيروي متخصص در بازار كار است . بطوري كه در دنيا 8070 درصد مردم قبل از اخذ ديپلم ، حرفه و شغلي مي آموزند و پس از آن به عنوان افراد متخصص وارد بازار كار مي شوند. اما متاسفانه در ايران كمتر به اين مساله توجه مي شود و تعدادي افراد سودجو و فرصت طلب جوانان را به تحصيل در رشته هاي تخصصي اما ناكارآمد سوق مي دهند كه پس از اتمام تحصيل هيچ بازار كاري براي آنان در نظر گرفته نشده است .   

      تاثير بيكاري در بروز آسيب هاي اجتماعي
    نقش بيكاري و تبعات آن را نمي توان در بروز آسيب هاي اجتماعي ناديده گرفت . چرا كه افراد بيكار               مستعد انجام هرگونه خلافي هستند بطوري كه بيكاران به علت نداشتن درآمد براحتي به انواع آسيب ها دچار           مي شوند. براي نمونه در بيشتر موارد پس از بيكاري در خانواده ها طلاق پيش مي آيد، بعد از آن فحشا گسترش مي يابد و به تبع آن فرار كودكان و بخصوص دختران از خانه ، بچه هاي خيابان خواب و خيابان گرد افزايش يافته در نتيجه آمار جرم ، جنايت ، فساد و انواع آسيب هاي اجتماعي افزايش مي يابد.

    نقش دولت در حل معضل بيكاري: «دولت تنها مسوول در اين زمينه است .» افزايش نرخ بيكاري مربوط به يكي دو سال اخير نيست بلكه در سال هاي نخست پيروزي انقلاب اسلامي طرز فكر غالب در جامعه بر داشتن فرزند بيشتر تكيه داشت . بطوري كه همين طرز فكر سبب شد نرخ رشد جمعيت افزايش داشته باشد و امروزه به تبع آن تعداد افراد جوياي كار و در سن اشتغال نيز افزايش يابد.»

    «نقش رسانه هاي جمعي به معناي عام نظير راديو، تلويزيون ، مطبوعات ، پوسترهاي آموزشي وزارت بهداشت و تبليغات در اين رسانه ها به منظور كريه كردن منظر معضلات و آسيب هاي اجتماعي مي تواند بسيار تاثيرگذار باشد. يكي ديگر از راه هاي كاهش اين آسيب ها آموزش خانواده ها و بخصوص دختران به منظور تنظيم خانواده و جمعيت است . البته در كنار اين نمي توان نقش روحانيون و مبلغان مذهبي را ناديده گرفت زيرا آنان مي توانند در مجالس ، مردم را با تبعات آسيب هاي اجتماعي آشنا سازند.»بيكاري ، اعتياد به مواد مخدر ، فقر اقتصادي ، مهاجرت ، اختلافات طبقاتي و روياي به دست آوردن زندگي بهتر از عواملي است كه فشارهاي رواني زيادي را بر زندگي مشترك زن و مرد وارد مي كنند. در بسياري از اين موارد، به دليل سستي پايه هاي زندگي و نبود تفاهم و شناخت زوج ها از يكديگر ، زندگي مشترك زن و مرد حتي با داشتن فرزند و زندگي مناسب به جدايي مي انجامد كه اين مساله نيز بر آسيب هاي اجتماعي مي افزايد.

نتيجه گيري :

 - 1 نوسانات اقتصادي، نوسانات قيمتها، دستمزدها ، بحرانهاي اقتصادي و بيكاري موجب بروز عدم تعادل در جامعه شده و زمينه ارتكاب جرائم مختلف را بوجود مي آورند.
 
-2جرائم و جنايات مختلف در ادوار مختلف اقتصادي تغيير مي يابند بدين معني كه در دوره ركود اقتصادي به حداكثر و در دوران رونق اقتصادي به حداقل ميرسند.
3- عدم وجود عدالت اجتماعي ، تبعيض، اختلافات طبقاتي و توزيع ناعادلانه درآمدها ايجاد عقده هاي رواني و بروز يك سري تغييرات بدني و ايجاد حالات پاتولوژيك مي كند.
 
- 4 در هر حال بسياري از محققان علوم اجتماعي به ارتباط وسيع ميان فقر و بزهكاري تاكيد كرده و به نظر آنها كمبود درآمد و فقر اقتصادي با جرم وانحرافات رابطه مستقيم دارد و عامل فقر مي تواند بطور مستقيم بعنوان يك محرك ، زيربناي عوامل اجتماعي را براي عكس العملهاي خشونت آميز وضداجتماعي تحريك وآماده نمايد.
 
- 5 علاوه بر فقر ، ثروت بيش از حد نيز در بروز بزهكاري موثر بوده و در مواردي نيز بيشتر از فقر نمايان است .
بالاخره اينكه اوضاع اقتصادي انعكاسهاي زنجيره اي دارند و وضع مسكن ، تغذيه و بهداشت ، عدم سازگاري با محيط و شكل زندگي محيط خانواده تابع شرايط اقتصادي هستند وعدم تعادل در هر يك از اينها زمينه بروز بزهكاري و ارتكاب جرائم مختلف و اعتياد را بيشتر مي كند.

پیشنهاد

به يقين استفاده از تيم هاي تخصصي در بخش هاي روانپزشكي ، روانشناسي ، مددكاري اجتماعي و مشاور حقوقي در مراكز ها مي تواند حداقل تا 50 درصد از طلاق ها جلوگيري كند.

وضع قوانين و مقررات ، توسعه سازمان ها و... موثر نيست مگر مرداني كه مي خواهند آن سازمان ها و كشورها را اداره كنند، بدانند كه چه كاري مي خواهند انجام دهند. به عبارت ديگر در شرايط فعلي دولت مسوول اصلي حل اين معضل است . يكي از راه هاي آن نيز كاهش نرخ رشد جمعيت است . بطوري كه اكثر دولت هاي جهان از 200 سال قبل راجع به تنظيم خانواده و نرخ رشد جمعيت برنامه ريزي كرده اند اما در ايران از سال 77 و آن هم فقط در دانشگاه ، تنظيم خانواده آموزش داده شد. بنابراين مي توان گفت كه تاكنون دولت در اين زمينه قصور كرده است . در حالي كه سهم دولت در ايجاد زمينه هاي اشتغال بسيار زيادتر از سهم مردم است .»

نام درس : سازمانها و مراکز فرهنگی

مدرس : استاد ارجمند و فرهیخته جناب آقای رضایی پور

دانشجو : کبری شفیعی ثابت    

رشته : مدیریت امور فرهنگی                                                                        

دانشگاه : دانشگاه جامع علمی کاربردی فرهنگ و هنر واحد 1 استان گیلان ( رشت )          

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 16 دی 1391برچسب:نرخ بيكاري, :: 14:45 :: توسط :

درباره وبلاگ
بانک مقالات و تحقیقات دانشجویی http://culture.loxblog.com
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان فرهنگستان و آدرس culture.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 19
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 20
بازدید ماه : 19
بازدید کل : 109466
تعداد مطالب : 55
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1